Hardlopen doe je met je hele lichaam! Met je hoofd, romp, armen en benen. Loop jij al op een manier die jou het meeste energie en het minste blessures geeft? Ontdek hoe hardlooptechniek je hierbij helpt. In deze cursus leer je in 4 weken hoe je beter en sneller kunt lopen. Doe deze naast je eigen trainingen of als tijdelijke vervanging van een wekelijkse training. Een losse proef- of opfristraining kan ook.

De cursus bestaat uit 4 trainingen, op rustige locaties en met de andere deelnemers en je trainer op een veilige afstand van minimaal 1,5 meter. We starten met opnamen voor een loopanalyse (hoofdlijnen). Omdat het bij hardlooptechniek juist ook om kracht en snelheid gaat bestaan de trainingen uit:

  • techniekoefeningen; een mix van dynamische loopoefeningen, ook tijdens het hardlopen zelf. Aandacht voor onder meer romphouding, arm- en knie-inzet, voetplaatsing, grondcontact en loopritme.
  • dynamische krachtoefeningen, waaronder duin- en heuveltrainingen
  • snelle intervallen. Want als je snel loopt, dan dwing je je lichaam om zo efficiënt mogelijk te lopen. Intervaltraining is dan ook goed voor je looptechniek. Als je dat ook nog eens kort en intensief doet met relatief lange pauzes, dan ‘verzuur’ je niet en prikkel je je snelle spiervezels. Je wordt er sterker van.  Dubbele winst!

Loopstijl en hardlooptechniek

Je loopstijl wordt onder meer bepaald door je bouw en motoriek, en de looptechniek die je jezelf daarbinnen hebt aangeleerd. Deze cursus richt zich op de voor jou optimale techniek binnen je loopstijl. Gestaag aanpassen is daarbij het devies, je leert hoe je dit na de cursus zelf kunt voortzetten. Daarbij geldt voor looptechniek hetzelfde als voor je algemene trainingen: je moet jezelf blijven prikkelen om vooruit te komen!

Voor wie

De trainingen zijn redelijk intensief en lijken daarin op een reguliere training. De intensiteit van de trainingen passen we wel waar mogelijk aan de looproutine van de deelnemers aan. Heb je bijvoorbeeld al een volle hardloopweek en zijn deze trainingen tijdelijk extra, dan doe je een lichtere variant zodat je je eigen schema kunt aanhouden. Of je nu alleen traint of bij een hardloopvereniging. De opzet is geschikt voor uiteenlopende niveaus, half gevorderd tot gevorderd.. Je kunt meedoen als je minimaal een uur achterelkaar kunt hardlopen. Begin je net met hardlopen? Laat het weten, bij voldoende belangstelling volgt een extra cursus voor beginnende hardlopers.

Locaties, data, kosten?

  • De trainingen zijn in sportpark Zuiderpark (herfst/winter, Sportcampus) of in het Haagse Bos (voorjaar/zomer).
  • Start elke 1e donderdag van de oneven maanden, van 18.30-19.30. Eerstvolgende: 1, 8, 15 en 22 juli (Haagse Bos, max. 6 deelnemers); 2, 9, 16 en 23 september (Zuiderpark); 4, 11, 18 en 25 november (Zuiderpark).
  • Kosten: € 50 per cursus van 4 trainingen., inclusief instructies voor het bepalen van je omslagpunt (hartslag) en ontvangst van je zones voorafgaand aan de 1e training. En je ontvangt een kortingsbon van 10% voor De Hardloopwinkel voor je favoriete hardloopkleding en -schoenen.
  • Maximaal 8 deelnemers.
  • Ervaringen deelnemers.

 

Voorafgaand aan de 1e training ontvang je een mail met alle informatie die je nodig hebt. We sluiten de cursus af met een drankje (inbegrepen!).

 

De trainingen gaan altijd door. Bij extreem weer (extreme kou of hitte, onweer, ijzel, sneeuw) wijken we uit naar een overdekte locatie of verplaatsen we in onderling overleg de datum. Ben je een keer verhinderd, dan kun je de training op een ander moment inhalen.

Aanmelden en betalen

Meld je aan door te betalen via de onderstaande blauwe buttons. Kies voor de serie van 4 trainingen (€ 50) of een losse proef- of opfristraining (€ 12,50). Vermeld in het opmerkingenveld de startdatum waarvoor je kiest. Je ontvangt altijd een bevestigingsmail van je betaling en deelname. Lees voor je je aanmeldt de Algemene voorwaarden.

Betalen cursus looptechniek en interval € 50 (4 trainingen)Betalen losse proef- of opfristraining € 12,50