Hardlopen doe je met je hele lichaam! Met je hoofd, romp, armen en benen. Loop jij al op een manier die jou het meeste energie en het minste blessures geeft? Ontdek hoe hardlooptechniek je daarbij helpt. In deze cursus leer je in 4 weken hoe je beter en sneller kunt lopen. Doe deze naast je eigen trainingen of als tijdelijke vervanging van een wekelijkse training. Een losse proef- of opfristraining kan ook.

De cursus bestaat uit 4 trainingen, op rustige locaties en met de andere deelnemers en je trainer op een veilige afstand van minimaal 1,5 meter (maximaal 3 deelnemers volgens de coronamaatregelen van 13 oktober 2020). Omdat het bij hardlooptechniek juist ook om kracht en snelheid gaat bestaat elke training uit:

  • techniekoefeningen; een mix van dynamische loopoefeningen, ook tijdens het hardlopen zelf (aanpak zoals hardloopschool Running Holland deze ontwikkelde); aandacht voor onder meer romphouding, arm- en knie-inzet, voetplaatsing, grondcontact en loopritme; met het maken van opnamen en een loopanalyse tijdens je eerste en laatste training
  • dynamische krachtoefeningen, waaronder duin- en heuveltrainingen
  • HIIT (High Intensity Interval Training), snelle korte intervallen. Want als je heel snel loopt, dan dwing je je lichaam om zo efficiënt mogelijk te lopen. Als je dat ook nog eens heel kort doet met relatief lange pauzes, dan ‘verzuur’ je niet en prikkel je je snelle spiervezels. Je wordt er sterker van. Deze vorm van training verbetert ook je looptechniek. Dubbele winst! Ook een geschikte trainingsvorm voor je taperweken.

Loopstijl en looptechniek

Je loopstijl wordt onder meer bepaald door je bouw en motoriek, en de techniek die je jezelf daarbinnen hebt aangeleerd. Voor looptechniek geldt hetzelfde als voor je algemene trainingen: je moet jezelf blijven prikkelen om vooruit te komen. Loop daarom eens mee!

Voor wie

De trainingen zijn redelijk intensief en lijken daarin op een reguliere training. Je kunt meedoen als je ongeveer een uur kunt hardlopen. De intensiteit van de trainingen passen we echter aan je eigen looproutine aan. Heb je bijvoorbeeld al een volle hardloopweek en zijn deze trainingen tijdelijk extra, dan passen we de intensiteit aan zodat je gewoon je eigen schema kunt aanhouden. Of je nu alleen traint of bij een hardloopvereniging. De opzet is geschikt voor uiteenlopende niveaus, half gevorderd tot gevorderd.. Begin je net met hardlopen? Laat het weten, bij voldoende belangstelling volgt een extra cursus voor beginnende hardlopers.

Data, locaties, kosten?

De trainingen zijn in het Haagse Bos (in het najaar ook in het Zuiderpark in Den Haag). De 3e training is op het strand en in de duinen. Voorafgaand aan elke training ontvang je een mail met alle informatie die je nodig hebt. We sluiten elke cursus af met een drankje (inbegrepen!).

 

Kosten: € 50 per cursus van 4 trainingen. Losse proef- of opfristraining: € 12,50. Maximaal 3 deelnemers zolang de maatregelen tegen Covid-19 gelden.

Data

  • Donderdagavonden (Zuiderpark) van 18.30-19.30, start cursus van 4 trainingen elke 1e donderdag van de maand. Eerstvolgende: 5, 12,19 en 26 november.
  • Vrijdagochtenden (Haagse Bos of Zuiderpark) van 11.00-12.00 , start cursus van 4 trainingen elke 1e vrijdag van de maand. Eerstvolgende:: 6, 13, 20 en 27 november (Haagse Bos).
  • Vrijdagmiddagen (Zuiderpark) van 16.00-17.00, start cursus van 4 trainingen elke 1e vrijdag van de maand. Eerstvolgende: 6, 13, 20 en 27 november.

 

De trainingen gaan altijd door. Bij extreem weer (extreme kou of hitte, onweer, ijzel, sneeuw) wijken we uit naar een overdekte locatie of verplaatsen we in onderling overleg de datum. Ben je een keer verhinderd, dan kun je de training op een ander moment inhalen.

Aanmelden en betalen

Meld je aan door te betalen via de onderstaande blauwe buttons. Kies voor de serie van vier trainingen (€ 50) of een losse proef- of opfristraining (€ 12,50). Vermeld in het opmerkingenveld de startdatum waarvoor je kiest. Je ontvangt altijd een bevestigingsmail van je betaling en deelname. Lees voor je je aanmeldt de Algemene voorwaarden.

Betalen cursus looptechniek en HIIT (4 trainingen)Betalen losse proef- of opfristraining

“Ik heb er veel aan gehad omdat ik merk dat ik makkelijker en sneller loop. Ik vond het erg leuk om te doen, omdat je op basis van mijn wensen heel fijne en interessante trainingen hebt aangeboden. En ik vond dat je bijzonder veel aandacht had voor mijn veiligheid in het park, waar toch ook veel andere mensen fietsen en hardlopen.”
Ilja, cursus looptechniek en interval, maart/april 2020

“Ik vond het heel leuk, erg goed en nuttig. Leuk om in Zuiderpark te lopen. >2 meter afstand houden is goed te doen. Overall: goed gestructureerd en duidelijk. Goed vorm gegeven en sloot aan op mijn trainingsbehoefte, nl pasfrequentie verhogen en beentechniek. Trainingsessies sloten goed aan op elkaar; oefeningen pasten bij de doelstelling van elke sessie.  Uitleg was precies en duidelijk. Leuke en nuttige oefeningen. Goed gebruik gemaakt van de diversiteit van het park (zand, gras, heuveltje, trappen, etc).”
Linda, cursus looptechniek en interval, april 2020